Už žádné vrrr, ale bzííí

Elektromobily se liší od svých spalovacích protějšků také tím, že jsou za jízdy tiché. To je samozřejmě další skvělá zpráva pro města, kterým se moc líbí už fakt, že nemají výfuk. Jenže zase ne tak moc; koukat na cestu už se dnes nechce nikomu, ani chodcům. A těm se stávalo, že přijíždějící elektromobil či hybrid přeslechli a vstoupili do vozovky přímo před něj. A tak se chytré hlavy zamyslely a namontovaly do elektrického auta bzučák, který má chodce a cyklisty varovat a samočinně se vypne, když rychlost stoupne nad 30 km/h, kdy už jsou ostatní ruchy jedoucího auta dostatečně hlasité. Nejdřív v USA, pak v Evropě volitelně a dnes už bez něj žádný nový elektromobil v EU nesmí být homologován. Říká se mu také plašička chodců. Jenže to není obyčejný bzučák, nýbrž generátor zvuku. A není to obyčejný zvuk, ale kompozice, pod kterou jsou často podepsána zvučná jména. Například u BMW ladí generátory tak, aby zněly úplně jinak než ostatní generátory, samotný Hans Zimmer. Ano, ten Zimmer, co složil filmovou hudbu k takovým bijákům, jako je Lví král, Duna, Poslední samuraj, Piráti z Karibiku či 25. bondovka Není čas zemřít. Bylo by zajímavé, kdyby elektrická auta místo monotónního syntetického zvuku hrála třeba veselé písničky, ale to by zase odvádělo pozornost. A bydlet v ulici, kde by vám tisíckrát za den projela pod okny pojízdná diskotéka, by také nebylo nic příjemného. Akcelerující elektromobil by zároveň neměl znít jako tramvaj, což by klidně mohl, protože se jí principiálně dost podobá. Tak až příště potkáte na ulici auto na baterky a bude se vám zdát, jako by v tom monotónním bzučení zněl třeskot šavlí Jacka Sparrowa, tak si buďte jistí, že je to BMW a pan Zimmer se svým syntetizátorem odvedl dobrou práci.

Ladislav Čermák, www.fDrive.cz

Kam dále

Přiložíš ruce, neodtrhneš více

Přiložíš ruce, neodtrhneš více

Veřejná debata o elektromobilech se zúžila na dojezd, komfort nabíjení a bezpečnost. Ponechme stranou, že má k racionalitě daleko a pořád dokola se v ní objevují stejné nepravdy. Úplně v ní zaniká další důležitý aspekt, který se přitom u spalovacích aut řešil...