Už na nich nezchudnete

Elektromobily zažívají pionýrské doby a překotně se vyvíjejí. Jsou čím dál bezpečnější, úspornější a dále dojedou. Kromě toho také zlevňují. Padla totiž hlavní překážka takzvané cenové parity, kdy se protnou ceny srovnatelných spalovacích aut s elektromobily. Ceny lithia, jakožto zatím ještě nenahraditelné suroviny k výrobě baterií (na jehož náhradě se ale pracuje), díky otevření nových ložisek konečně spadly ze stratosféry, kam je vyhnala extrémní poptávka. Takže se mohly vydat stejným směrem i ceny baterií, které jsou pořád ještě tou nejdražší součástí elektromobilů. Navíc zuří nemilosrdná konkurenční válka napříč kontinenty, v níž má velmi silné zbraně Čína. Ta prakticky ovládla světové zdroje surovin a vybudovala si kompletní výrobní řetězce od těžby surovin až po finální montáž automobilů. Žádné licitace s nespolehlivými subdodavateli, velké čínské koncerny mají vše pěkně pod kontrolou. Jak toho dosáhly, je věc druhá, díky nim se ovšem rychle učí lépe hospodařit i ostatní automobilky, které s nimi nechtějí ztratit krok. A na konci je zákazník, kterému se poměr ceny a hodnoty nabízeného zboží zlepšuje téměř před očima. Takže zatímco ještě před deseti lety začínaly ty nejlevnější elektromobily kolem milionu a tehdy vás na jedno nabití dovezly třeba na chatu, ale zpátky už třeba ne, dnes už je standardem dojezd, který vám stačí na cestu z Prahy do Brna a zpět. A to za výrazně nižší ceny. Použitelný rodinný elektromobil začíná někde kolem 800 tisíc korun a už umí prakticky totéž, co jeho spalovací konkurent. Jen do Chorvatska s ním zatím nedojedete na jeden zátah. A kdo nepotřebuje vozit celou rodinu s bagáží, ten si letoškem počínaje bude moci vybrat z rychle rostoucí nabídky menších elektrických modelů za půl milionu. Za takové peníze můžete čekat auto velikosti a dynamiky běžného benzinového auta, které vás odveze, kam je třeba. A parametry má lepší, než měly zmiňované větší modely před deseti lety. Ano, cenová parita to zatím ještě není, ale už se to rychle blíží. Ona se k ní totiž propracovávají i spalovací auta, jejichž ceny směřují v poslední době čím dál rychleji opačným směrem. Zkuste se schválně podívat, kolik dnes stojí už zmiňovaná běžné benzínové auto…

Ladislav Čermák, www.fDrive.cz

Kam dále

Přiložíš ruce, neodtrhneš více

Přiložíš ruce, neodtrhneš více

Veřejná debata o elektromobilech se zúžila na dojezd, komfort nabíjení a bezpečnost. Ponechme stranou, že má k racionalitě daleko a pořád dokola se v ní objevují stejné nepravdy. Úplně v ní zaniká další důležitý aspekt, který se přitom u spalovacích aut řešil...