Stačí vám o číslo menší

Auta na elektřinu se dnes hodně podobají těm spalovacím. Zčásti je to zaběhnutou rutinou, zčásti nutností (některé elektromobily jsou de facto přestavěnými konvenčními auty), zčásti pak snahou nevyděsit zákazníky příliš radikální změnou. Ostatně první automobily také vypadaly jako kočáry bez koní, kterými vlastně opravdu byly. Takže většinu dnešních elektromobilů na první pohled nepoznáte. A příliš se neliší ani jejich typické uspořádání; vepředu něco, co vás pohání, uprostřed salon a vzadu místo na zavazadla. Jenže to se začíná měnit a s tím, jak bude elektrických aut přibývat, zaniknou i zažitá dogmata. U elektrického auta totiž není technický důvod, aby vypadalo stejně, jako to spalovací. Respektive zatím jeden zbývá – volant, který se dosud zpravidla umisťuje na obvyklé místo a spojuje s řízenými koly pevnou tyčí. Avšak už ne vždy; první auta s řízením po elektrických drátech se již prodávají a robotické taxíky, které se právě chystají vtrhnout na silnice, už volant mít nebudou vůbec. Co to všechno znamená? Konec tradiční podoby automobilu. Už žádné zabírání třetiny půdorysu motorem a převodovkou, už žádná pevně daná pozice řidiče. Nestane se to hned a najednou, ale dočkáme se. Už dnes totiž jezdí elektromobily, které vznikly na bílém papíře, a ty dokážou využít obestavěný prostor mnohem lépe. Vpředu mají jen pár elektrických součástek (a někdy elektromotor, ale zdaleka ne vždy, protože čím dál více výrobců jej umisťuje dozadu, aniž by tím zabrali místo pro kufry) a často také druhý zavazadelník k uložení drobností, hlavně nabíjecích kabelů, které pak nemusíte lovit zpod naloženého kufru. Takové auto je také mnohem bezpečnější při nárazu, protože umožňuje spočítat deformační zóny efektivněji a bez ohledu na metrákový kus železa pod kapotou, který při čelním nárazu dělá jen neplechu. A najednou zjistíte, že tam, kde jste dřív potřebovali auto střední třídy, najednou postačí nižší střední. Propříště pak už zřejmě žádné třídy nebudou, protože ztratí smysl. Každý si navrhne auto přesně tak velké, jak potřebuje. A vestaví do něj třeba konferenční stolek se sedadly dokola. Nebo cokoliv jiného. Čekají nás velké věci.

Ladislav Čermák,

www.fDrive.cz

www.fDrive.cz

Kam dále

Přiložíš ruce, neodtrhneš více

Přiložíš ruce, neodtrhneš více

Veřejná debata o elektromobilech se zúžila na dojezd, komfort nabíjení a bezpečnost. Ponechme stranou, že má k racionalitě daleko a pořád dokola se v ní objevují stejné nepravdy. Úplně v ní zaniká další důležitý aspekt, který se přitom u spalovacích aut řešil...