Veřejná debata o elektromobilech se zúžila na dojezd, komfort nabíjení a bezpečnost. Ponechme stranou, že má k racionalitě daleko a pořád dokola se v ní objevují stejné nepravdy. Úplně v ní zaniká další důležitý aspekt, který se přitom u spalovacích aut řešil intenzivně a velice detailně; jak se vůbec v elektrických autech jezdí. Nakolik jsou pohodlná, svižná a jaké mají jízdní vlastnosti. A rovnou řekněme, že ve všech těchto oblastech excelují. Nemuset za jízdy poslouchat dunění, nýtování a hučení spalovacího motoru je tak trochu jako droga, jejíž sílu poznáte, až když usednete zpět do auta, poháněného výbuchy paliva. Těžiště elektrického auta je díky umístění trakční baterie nízko a poblíž svislé osy, což umožňuje naladit podvozek tak, aby byl příjemně plavný i bez ztráty stability. Strupaté okresky či kočičí hlavy z vás díky tomu nevytřesou duši. A samozřejmě podélná dynamika. Elektromobily spustily doslova inflaci výkonů. Dnes si běžně můžete koupit takový, který má tisíc koní a stojí mnohem méně, než byste čekali. Jenže to není to nejdůležitější. V každodenním provozu mnohem více oceníte, že elektromobil vyrazí vpřed ve stejný okamžik, kdy šlápnete na plyn. Žádné čekání, až řídicí jednotka spalovacího motoru dovolí zvýšit výkon, což může klidně trvat i hodně přes sekundu. Žádné čekání na roztočení turbodmychadla. Prostě šlápnete a hned letíte. Hodí se to nejen při řešení nejrůznějších náhle vzniklých hrozeb, třeba když se během předjíždění náhle zpoza horizontu zjeví protijedoucí auto, ale i k bezpečnému zařazení do rychlejšího pruhu na dálnici. A ke spoustě dalších účelů. Nejlepší je, že k tomu vůbec nepotřebujete drahý a výkonný stroj, blesková pružná zrychlení dovedou i levnější elektromobily s nízkými výkony. A bonus nakonec. Komu není úplně lhostejné plýtvání, stokrát denně ocení pocit, že draze získaná kinetická energie se při brzdění nemaří, ale díky rekuperaci ukládá zpět do baterie. Už za něj to celé stojí.
Ladislav Čermák, www.fDrive.cz