Elektromobily přinášejí řadu novinek. Ta nejzajímavější dostala libozvučný název V2X. Znamená to Vehicle to everything a elektrická auta to činí ještě užitečnějšími. Díky takzvané dvousměrné nabíječce totiž můžete z některých modelů odebírat elektřinu, kterou jste předtím uskladnili v baterii, zase zpátky. A že je to nějaké elektřiny; do průměrného elektromobilu se vejde plus minus 60 kilowatthodin, což je, pro představu, týdenní spotřeba velkého rodinného domu. A přesně takto lze elektrické auto také používat. Když si pořídíte speciální typ domácí nabíječky, může proudit elektřina ve vašem elektromobilu oběma směry. Zaprvé tím nahradíte domácí baterii, která je stále ještě velice drahá a málokdy mívá takovou kapacitu, zadruhé jste v naprosté pohodě, pokud nastane výpadek, třeba po vichřici. V příštích časech bude dokonce možné používat elektrické auto jako dočasné úložiště přímo ve veřejné síti. Její správce tím sníží pravděpodobnost přetížení, bude mít kam ukládat přetoky, a ještě vám za to nějakou korunu zaplatí. V některých zemích se s tisícovkami připojených elektromobilů už počítá pro příští rozvoj veřejné sítě. Auto s přípojkou V2X lze ale používat mnohem jednodušeji a možno říci příjemněji. Skrze adaptér v nabíjecím konektoru, nebo přímo přes zabudovanou zásuvku, totiž můžete připojit jakýkoliv spotřebič s příkonem třeba i tři kilowatty, mnohdy i více. A v této skupině najdete, kromě téměř kompletní palety ručního nářadí (takže můžete stavět či kutit i bez elektrické přípojky, nebo používat elektrickou sekačku či pilu naprosto kdekoliv), také třeba elektrický gril. Nebo velice výkonný audiosystém. Nebo kompletně osvětlený a ozvučený taneční sál pod širým nebem. Nebo vířivku. Nebo cokoliv jiného. A můžete to používat dlouhé hodiny beze strachu, že byste zůstali na místě s vybitou baterií. Vůz si totiž sám pohlídá, aby mu zbyl dostatek elektřiny na cestu zpátky. I když se vám domů zaručeně chtít nebude.
Ladislav Čermák, www.fDrive.cz