Česká republika se v elektromobilitě ve srovnání s dalšími zeměmi Evropské unie posouvá vpřed výrazně pomaleji. Zatímco v tuzemsku bylo v prvních čtyřech měsících letošního roku nově registrováno 1876 automobilů na elektrický pohon a tento počet na všech registracích činil 2,5 procenta, v celé Evropské unii to bylo za stejné období registrováno téměř 442 tisíc elektromobilů, tedy zhruba 12 procent z celkového počtu nově registrovaných vozů.
Ke konci dubna letošního roku bylo v České republice registrováno podle statistiky Svazu dovozců automobilů a ministerstva dopravy celkem 21 171 bateriových elektrických vozidel. A to je ve srovnání se zeměmi na jih či západ od nás výrazně méně. Češi přitom na penězích nesedí a nová auta kupují, nicméně vesměs ta na klasický fosilní pohon. Český trh s novými osobními vozidly je letos dosud 10. největší v rámci Evropské unie, pokud bychom to však zúžili na bateriová elektrická vozidla, tak naše země padá až 18. příčku.
Kde jsou příčiny? „Česko se v podílu bateriových elektromobilů dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu, nejinak tomu je zatím i v letošním roce. Důvodu proč tomu tak je, bude celá řada. Jedním z nich však nepochybně zůstává stále velká obliba naftových motorizací, která nás co do podílu v letošním roce řadí na druhé místo mezi zeměmi EU hned za první Irsko,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Uveďme nyní pár čísel. Za první čtyři měsíce letošního roku bylo podle dopravních statistik v České republice registrováno celkem 1876 nových elektromobilů. To je sice meziroční nárůst o 5,5 procenta, ale v absolutním vyjádření tato cifra oproti jiným unijním zemím není příliš zářná.
Žebříčku registrací samozřejmě vévodí velké státy jako Německo a Francie, které pak s velkým odstupem následují Belgie, Nizozemí a severské Švédsko či Dánsko. Žebříček TOP 10 evropských států pak uzavírá Portugalsko, které je zhruba stejně lidnaté jako Česká republika. V absolutních číslech na tom lépe než Česká republika je i Maďarsko, Rumunsko či Polsko. Jak vidno, máme stále co dohánět. Nepůjde to zřejmě snadno. „Mezi důvody daného stavu lze zmínit postoj většinové společnosti k elektromobilitě, její současné limity a nedostupnost cenově přijatelných vozidel v tomto segmentu. Diskuse o budoucnosti mobility běží, my do ní vstupujeme podporou různých módů a druhů dopravy. V případě čisté mobility je to podpora výstavby dobíjecích/plnicích stanic a šířením informací o tomto segmentu trhu,“ říká Jan Jakovljevič z tiskového oddělení ministerstva dopravy. „Dalším aspektem je, že nová auta si u nás pořizují převážně firmy, zatímco běžný občan si většinou nemůže pořídit ani nové auto se spalovacím motorem. Musíme tak počkat, až se elektromobily nakupované dnes ve firmách „překlopí“ do trhu ojetých vozidel, tedy minimálně další 3 až 4roky,“ dodává.
Když shrneme trh Evropské unie jako celek, tak za první čtyři měsíce v něm bylo registrováno téměř 442 tisíc nových elektroautomobilů. Za celý loňský to bylo 1,539 milionu vozidel s bateriovým pohonem.
Při nákupu elektroauta je mezi Čechy největší zájem o automobily značky Škoda, kterých podle dat ministerstva dopravy na konci dubna letošního roku brázdilo české a moravské vozovky celkem 5586 kusů. Auta s okřídleným šípem pak následují vozidla značky Tesla (3506 kusů), Volkswagen (2306), Hyundai (1837) či BMW (1453).
Podle odborníků pomohou širšímu rozšíření elektromobilů v České republice další a levnější modely automobilů. „Upřímně řečeno, český konzervativní zákazník doposud neměl adekvátní variantu ke Škodě Octavii, pokud se podíváme do VW Group, tak ID.7 již z tohoto pohledu lze považovat za adekvátní variantu pro Octavii. Osobně jsem přesvědčen o tom, že jakmile Škoda rozšíří své portfolio o cenově dostupnější vozidla – Elroq, Epiq a další, bude to mít nepochybně pozitivní vliv jednak na vnímání elektromobility v Česku a také dopad do registrací vozidel BEV. Na trh postupně přicházejí dostupnější elektromobily i dalších značek. Například podle posledních informací z Volva evidují přes 800 objednávek na vozy EX30,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Podle jeho slov byla data ze začátku letošního roku v České republice též ovlivněna odloženou poptávkou, kdy potenciální kupující čekali na spuštění Záručního programu Elektromobilita. Tento dotační titul financovaný z Národního plánu obnovy nabízí kupcům nových elektromobilů podle jejich typu dotaci od 200 do 300 tisíc korun. Dle pravidel však mohou o tento příspěvek a vystavení záruky k doprovodným úvěrům žádat jen podnikatelé a firmy.
Jiří Štefek