Elektromobily zažívají pionýrské doby a překotně se vyvíjejí. Jsou čím dál bezpečnější, úspornější a dále dojedou. Kromě toho také zlevňují. Padla totiž hlavní překážka takzvané cenové parity, kdy se protnou ceny srovnatelných spalovacích aut s elektromobily. Ceny lithia, jakožto zatím ještě nenahraditelné suroviny k výrobě baterií (na jehož náhradě se ale pracuje), díky otevření nových ložisek konečně spadly ze stratosféry, kam je vyhnala extrémní poptávka. Takže se mohly vydat stejným směrem i ceny baterií, které jsou pořád ještě tou nejdražší součástí elektromobilů. Navíc zuří nemilosrdná konkurenční válka napříč kontinenty, v níž má velmi silné zbraně Čína. Ta prakticky ovládla světové zdroje surovin a vybudovala si kompletní výrobní řetězce od těžby surovin až po finální montáž automobilů. Žádné licitace s nespolehlivými subdodavateli, velké čínské koncerny mají vše pěkně pod kontrolou. Jak toho dosáhly, je věc druhá, díky nim se ovšem rychle učí lépe hospodařit i ostatní automobilky, které s nimi nechtějí ztratit krok. A na konci je zákazník, kterému se poměr ceny a hodnoty nabízeného zboží zlepšuje téměř před očima. Takže zatímco ještě před deseti lety začínaly ty nejlevnější elektromobily kolem milionu a tehdy vás na jedno nabití dovezly třeba na chatu, ale zpátky už třeba ne, dnes už je standardem dojezd, který vám stačí na cestu z Prahy do Brna a zpět. A to za výrazně nižší ceny. Použitelný rodinný elektromobil začíná někde kolem 800 tisíc korun a už umí prakticky totéž, co jeho spalovací konkurent. Jen do Chorvatska s ním zatím nedojedete na jeden zátah. A kdo nepotřebuje vozit celou rodinu s bagáží, ten si letoškem počínaje bude moci vybrat z rychle rostoucí nabídky menších elektrických modelů za půl milionu. Za takové peníze můžete čekat auto velikosti a dynamiky běžného benzinového auta, které vás odveze, kam je třeba. A parametry má lepší, než měly zmiňované větší modely před deseti lety. Ano, cenová parita to zatím ještě není, ale už se to rychle blíží. Ona se k ní totiž propracovávají i spalovací auta, jejichž ceny směřují v poslední době čím dál rychleji opačným směrem. Zkuste se schválně podívat, kolik dnes stojí už zmiňovaná běžné benzínové auto…
Ladislav Čermák, www.fDrive.cz