Možnost získat dotaci od státu při nákupu elektromobilu či pořízení dobíjecí stanice se mezi českými firmami a živnostníky setkala s příznivou odezvou. Ke konci dubna Národní rozvojová banka v rámci programu „Záruka Elektromobilita“ evidovala od podnikatelů 1205 žádostí o dotaci a za úvěry na pořízení elektromobilů komerčním bankám a leasingovým společnostem poskytla bezplatné záruky ve výši 726 milionů korun. Dalších 439 žádostí o dotace poslaly firmy, které si chtějí pořídit dobíjecí stanici.
Program „Záruka Elektromobilita“ z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu odstartoval 18. března letošního roku a je financován z Národního plánu obnovy. Žádosti o dotaci od firem a podnikatelů přijímá Národní rozvojová banka, která po jejich prověření a schválení vystavuje záruky k úvěrům, které žadatelům následně poskytnou spolupracující finanční subjekty z řad komerčních bank či leasingových společností. Bez sjednání úvěru na nákup vozidla totiž není poskytnutí dotace možné.
Dotační titul je určen pouze po živnostníky a firmy všech velikostí, pro soukromé osoby však nikoliv. Pro žadatele je připraveno celkem 1,65 miliardy korun na pořízení elektromobilů a 300 milionů korun na dobíjecí stanice.
O dotace mohou firmy žádat při pořízení tří druhů elektromobilů. Za prvé se jedná o osobní auta typu M1, což jsou vozidla, která mají nejvýše osm míst k sezení kromě sedadla řidiče. Zde činí výše zaručovaného úvěru 300 tisíc až 1,5 milionu korun a žadatelé mohou na pořízení takového vozu získat příspěvek až 200 tisíc korun. U nákladních automobilů jsou podporovány typy N1 (vozidla s hmotností do 3,5 tuny) a N2 (do 4,25 tuny a elektrické automobily s palivovými články). U vozů N1 činí výše zaručovaného úvěru od 300 tisíc do 2 milionů korun a žadatel o dotaci si může přijít až na 250 tisíc korun a u automobilů N2 může výše zaručovaného úvěru činit až 2,5 milionů korun a žadatel získat dotaci až čtvrt milionu korun. Pro úplnost je potřeba dodat, že pořizovaný automobil nutně nemusí být nový. Předepsané podmínky totiž splňují i vozidla, která budou dodána do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a najeto budou mít méně než 6 tisíc kilometrů.
Po zahájení dotačního programu mají bankéři Národní rozvojové banky napilno. Ze statistik vyplývá, že od spuštění programu Záruka Elektromobilita přijala banka celkem 1205 žádostí o dotace na pořízení elektromobilu. K 29. dubnu 2024 evidovala 602 podepsaných smluv o záruce, 145 žádostí bylo schváleno a dalších 454 žádostí bankéři řeší. Pouze v jednom případě banka žádost zamítla a ve třech případech se klienti rozhodli svou žádost sami stáhnout. Souhrnná výše záruk za úvěry ze strany Národní rozvojové banky podle jejich statistik k 29. dubnu činila 726,6 milionu korun a průměrná výše zaručeného úvěru činila zhruba 600 tisíc korun.
Zájem je i o dotace na pořízení dobíjecích stanic, kde se výše zaručovaného úvěru podle druhu dobíjecí stanice pohybuje od 100 do 400 tisíc korun a žadatelé mohou získat příspěvek od 50 do 150 tisíc korun. Zde bylo k 29. dubnu evidováno celkem 439 žádostí, z nichž ve 213 případech už došlo k podpisu smlouvy, dalších 57 žádostí bylo schváleno a zbylé se řeší. Dle podmínek stanovených v dotační výzvě je potřeba brát zřetel na důležitou skutečnost, a sice, že není možné pořídit si dobíjecí stanici bez nákupu bezemisního vozidla.
Jak bylo uvedeno, žádat o dotaci na elektromobily a dobíjecí stanice mohou jen firmy a podnikatelé. Zástupci leasingových společností se proto pozastavují nad tím, proč nebyl program dotací vypsán i pro soukromé osoby. „Z našeho pohledu je škoda, že se zatím podařilo prosadit dotační program pouze pro podnikatele a firmy,“ uvedl mediální zástupce České leasingové a finanční asociace Miroslav Beneš. „V dalších připravených projektech na podporu nízkoemisní dopravy bychom chtěli nabídnout využití produktů našich členských společností nejen pro firmy, ale například i operativní leasing pro jejich zaměstnance,“ dodal.
Výzva k programu Záruka Elektromobilita byla vyhlášena Ministerstvem průmyslu a obchodu, které se zaměřuje na podporu podnikání v České republice. I proto byla jako poskytovatel podpory určena Národní rozvojová banka, která může záruky na úvěr poskytovat pouze podnikatelům a firmám. Pokud v budoucnu dojde k vyhlášení podobného programu pro podporu nákupu elektromobilů určeného široké veřejnosti, stane se tak zřejmě prostřednictvím jiného resortu.
Současný model podpor a průběh procesu schvalování je podle bankéřů z Národní rozvojové banky i zárukou transparentnosti, protože tato instituce podléhá dozoru přímo ze strany České národní banky.
Jiří Štefek