Co je vlastně jinak při ovládání elektromobilu? Chytrá horákyně by odpověděla, že všechno a nic. Ale prostý elektromobilista se přikloní spíš ke druhé odpovědi. Odemknete, nastartujete (mnohde ani to ne), zvolíte směr jízdy, šlápnete na plyn, jedete. Takhle jednoduché to je. Žádná spojka, žádné řazení, jen dva pedály. Plyn, brzda. Pravda je, že elektromobil brzdí většinu času takzvanou rekuperací, to znamená, že elektromotor, který vás předtím poháněl, se přepne do brzdicího režimu a začne vyrábět elektřinu. Ta se ukládá zpátky do baterie (což je jeden z důvodů, proč jsou elektromobily o tolik efektivnější, než spalovací auta) a vůz při tom začne zpomalovat. Tím víc, čím silněji šlapete na brzdu. Tak, jak jste zvyklí. I elektrické auto má normální brzdy, jenže ty se aktivují jen v případě, když není rekuperace možná. Například při úplně plné trakční baterii, nebo když jedete moc pomalu. Jenže auto se postará samo o to, aby se rekuperační brzdění změnilo na klasické. A udělá to tak plynule, že to vůbec nepoznáte. Už to dávno není jako ve starých trolejbusech, kde byly dva brzdové pedály. Do některých aut pak stačí usednout a zvolit směr, tím se sama zapnou, jiná se naopak aktivují (slovo „nastartují“ už se tu moc nehodí) klasickým zubatým klíčkem ve spínací skříňce. A co udělat, když naopak zaparkujete na konci cesty? Drtivou většinu elektromobilů stačí vypnout jediným ťuknutím do tlačítka, jiné už opět ani to nevyžadují, stačí otevřít dveře a deaktivují se samy. A přitom se nejen aktivuje parkovací západka, ale také elektrická parkovací brzda. Takže vy už nemusíte dělat vůbec nic. Jen u několika levnějších či starších modelů je potřeba parkovací brzdu aktivovat zvlášť, případně ručně zatáhnout. A některé nemají ani parkovací západku, takže pokud nezabrzdíte, můžou se rozjet. Takových je ale opravdu minimum a do budoucna zcela zmizí. Navíc vás většinou výrazně upozorní na nutnost zabrzdit před opuštěním auta. Opravdu to není žádná věda.
Ladislav Čermák, www.fDrive.cz